Spis treści

ERASMUS - POWER / 2016 - 2018

 

Cel: rozwój szkół, podniesienie jakości nauczania i  uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej.

 

Charakterystyka:

  • projekt nr 1, NSP nr 47: TIK i nauczanie dwujęzyczne drogą do budowania nowoczesnej szkoły
  • projekt nr 2, NG nr 9: specjalistyczne kursy metodyczne dla rozwoju nauczania dwujęzycznego

 

Realizacja

I. Kursy dla kadry NSP

  • CLIL w edukacji wczesnoszkolnej (Gloucester, Anglia), 3 osoby
  • CLIL dla nauczycieli szkoły podstawowej kl. 4-6 (Cambridge, Norwich, Porthsmouth, Anglia), 3 osoby
  • Technologie Informacyjno-Komunikacyjne + Nauczanie metodą projektu (Florencja, Włochy), 9 osób

II. Nauczycielki NSP, które uczestniczyły w projekcie:

Lidia Bodaszewska, Edyta Bogucka, Anna Jedlikowska, Joanna Kaśnikowska, Katarzyna Król, Anna Krześniak, Agnieszka Kwiatkowska, Kinga Lenart, Weronika Laskowska, Marzena Leśniewska, Agnieszka Nowakowska, Mariola Ozimek, Sylwia Rosa, Hanna Rychter, Natalia Wandzel.


III. Kursy dla kadry NG

  • CLIL dla nauczycieli szkoły średniej (kl. od 11 roku życia), (Brighton, Anglia), 4 osoby
  • Kursy kulturoznawczo-metodyczne (Cardiff, Walia; Dublin, Irlandia; Norwich, Anglia; Dumfernline, Szkocja; Tarragona, Hiszpania; Vichy, Francja; Berlin, Niemcy) – 10 osób
  • Kurs języka angielskiego General English (Londyn, Anglia) - 1 osoba

IV. Nauczyciele/ki NG, którzy uczestniczyli w projekcie:

Krzysztof Adamowicz, Anna Drzażdżewska, Jayne Freeman - Zolotenki, Adam Krupa, Małgorzata Kułak - Osłowska, Katarzyna Lewandowska, Ewelina Nowak, Justyna Opalińska, Magdalena Szczygieł, Joanna Szwedzińska, Agata Świętochowska, Jacek Trojanowski, Maria Wieczorkiewicz, Anna Wyrzykowska, Anna Zbytniewska.


V. Wrażenia osób uczestniczących

  1. CLIL w edukacji wczesnoszkolnej (pobierz PDF)
  2. CLIL Szkoła Podstawowa (pobierz PDF)
  3. TIK Florencja (pobierz PDF)
  4. CLIL Brghton (pobierz PDF)
  5. Kursy kulturoznawczo - metodyczne (pobierz PDF)
IX. Opinie osób uczestniczących
 

Agnieszka Nowakowska, Katarzyna Król, Mariola Ozimek - nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej

Bezcennym doświadczeniem były wizyty w okolicznych szkołach i obserwacja prowadzonych w nich lekcji. Zyskałyśmy szeroką gamę nowych pomysłów, umiejętności oraz materiałów do nauczania dzieci bazując na ich znajomości języka angielskiego.  

Udział w projekcie był dla nas inspiracją, szansą i możliwością rozwijania umiejętności i doskonalenia warsztatu naszej pracy. Wróciłyśmy z wieloma pomysłami, które mamy nadzieję wykorzystać w codziennej pracy, aby nasze lekcje były jeszcze ciekawsze i atrakcyjniejsze dla naszych uczniów.

 

Anna Zbytniewska, Katarzyna Lewandowska - nauczycielki języka francuskiego

Dwa tygodnie pobytu we Francji to bezcenny czas dla nauczyciela języka francuskiego, w zasadzie konieczność zawodowa- odświeżenie znajomości „żywego”, codziennego języka, zanurzenie w kulturze i zwykłym codziennym życiu kraju, którego języka z całym bogactwem kulturowym uczy.

 

Magdalena Szczygieł - nauczycielka fizyki

Bardzo chciałam poczuć się jak uczeń, ponieważ tylko w ten sposób mogłam zrozumieć co dzieje się po drugiej stronie … Na wiele aspektów swojej pracy spojrzałam „ świeżym okiem”, stałam się także bardziej otwarta na interdyscyplinarne podejście do nauczania.

Z perspektywy, myślę, że był to bardzo owocny czas, pełen przemyśleń i refleksji.

Praca  zgodnie z metodą CLIL jest wyzwaniem, wymaga poznania i przygotowania, jednakże wyzwala kreatywność i nieszablonowość, a tacy pragniemy się czuć i … być tak postrzegani …

 

Ewelina Nowak - nauczycielka języka angielskiego

Wróciłam z mnóstwem ciekawych materiałów, praktycznie gotowych do zastosowania w pracy z uczniem. Z ciekawymi pomysłami na to jak urozmaicić zajęcia, jak uczyć o kulturze Wielkiej Brytanii, by było to interesujące dla uczniów.”

„Poza ściśle kulturoznawczymi zagadnieniami mówiliśmy również o języku, żywym, ciągle zmieniającym się, o idiomach, zapożyczeniach, powiedzeniach, tworzeniu słów, o tym co już zostało zamienione przez nowe lub zupełnie zniknęło ze słownika.

 

Justyna Opalińska - nauczycielka języka angielskiego

Udział w kursie był dla mnie wspaniałym doświadczeniem, zarówno pod względem językowym jak i metodycznym.  Przede wszystkim miałam okazję w 100% "zanurzyć" się w języku angielskim i  nawiązać nowe, międzynarodowe znajomości. Zyskałam nowe umiejętności i pomysły jak korzystać z technologii cyfrowych w nauczaniu języka angielskiego. Bardzo dużo dowiedziałam się o kulturze Walii, jej literaturze, historii, sytuacji ekonomicznej, tożsamości narodowej oraz życiu codziennym. Przywiozłam materiały pomocne w nauczaniu języka w oparciu o zagadnienia kulturowe tego anglojęzycznego regionu, co bardzo mi się przyda w prowadzeniu mojego autorskiego przedmiotu "Wiedza o krajach anglojęzycznych.  

 

Małgorzata Kułak-Osłowska - nauczycielka matematyki

Przed wyjazdem miałam mnóstwo wątpliwości: czy dam radę, czy mój angielski jest wystarczający, czy wybrany kurs jest dla mnie odpowiedni. Wszystkie obawy okazały się nieuzasadnione. Okazało się, że szkoła jest świetnie zorganizowana, dba o każdy aspekt funkcjonowania swoich kursantów, oferuje wsparcie. Mam nowych znajomych, mnóstwo wrażeń, nowe umiejętności zawodowe i językowe. Pobyt w Brighton i udział w szkoleniu uważam za wspaniałe doświadczenie zawodowe i osobiste.

 

Joanna Szwedzińska - nauczycielka języka angielskiego

Na kursie poznałam wielu doświadczonych nauczycieli pracujących w różnych krajach i szkołach. Największym zaskoczeniem kursu była dla mnie wymiana doświadczeń z nauczycielami szwedzkimi, którzy pracują zupełnie innymi metodami pracy i w innych realiach niż nauczyciele z Polski, Czech, Rumunii czy Chorwacji. W Szwecji ciągła styczność z oryginalnym językiem w telewizji a także obowiązek nauczania angielskiego od najmłodszych lat sprawiają, że poziom znajomości angielskiego jest bardzo wysoki.

 

Anna Krześniak - nauczycielka historii

W trakcie kursu w Cambridge zdobywałam wiedzę właśnie poprzez drugi język. Wzbogaciłam tym samym nie tylko swoje przygotowanie metodyczne jako nauczyciel, ale i poprawiłam swoje umiejętności komunikacyjne. Bezcenne były tu spotkania z innymi nauczycielami, z którymi dzieliliśmy się doświadczeniami i wiedzą o różnych systemach edukacyjnych. Przede wszystkim jednak zarażaliśmy się pasją dla edukacji.  

 

Sylwia Rosa - nauczycielka matematyki

Nauczyłam się wielu nowych rzeczy oraz otrzymałam mnóstwo materiałów związanych ze specyfiką nauczania matematyki. My – nauczyciele, zostaliśmy postawieni w roli uczniów i mogliśmy sami przekonać się na czym polegają te aktywności a później omówić ich zalety lub wady z punktu widzenia nauczyciela. Myślę, że doświadczenia i metody poznane w trakcie kursu pomogą mi w pracy z uczniami nie tylko na lekcjach dwujęzycznych i sprawią, że moje lekcje będą jeszcze bardziej atrakcyjne dla uczniów.  

 

Agnieszka Kwiatkowska, Weronika Laskowska - nauczycielki języka angielskiego

Każdego dnia poznawałyśmy kilka programów. Zdecydowana większość z nich była dla nas nowością. I bardzo dobrze! Po to tam pojechałyśmy, aby poznać nowe programy i aplikacje. Coś, co śmiało możemy wykorzystać w szkole - nauczyć naszych uczniów lub przygotować wspaniałe zajęcia w oparciu o nowy program. Śmiało możemy powiedzieć, że na każdy nauczony program wymyśliłyśmy zastosowanie w szkole. To będzie niewątpliwa wartość dodana do naszych zajęć!”

Kursy realizowane w ramach zagranicznych mobilności są doskonałą – trudną do przecenienia – formą podnoszenia kwalifikacji oraz kompetencji zawodowych nauczycieli. Ciekawe, innowacyjne metody nauczania podczas licznych kontaktów z uczestnikami kursów z wielu, często „egzotycznych” dla Europejczyka krajów, w sposób znaczący wpłynęły na podniesienie naszych kompetencji zawodowych, stały się dla nas inspiracją do weryfikacji dotychczasowych poglądów, zachowań oraz metod nauczania.

 

Lidia Bodaszewska, Edyta Bogucka

Te kursy były też świetną okazją do wymiany doświadczeń z nauczycielami z innych krajów. Poznałyśmy wspaniałych nauczycieli z Bułgarii, Hiszpanii, Niemiec i Węgier. Dowiedziałyśmy się, jak w innych szkołach wykorzystywane są w czasie zajęć nowoczesne technologie, ocenianie kształtujące i zgodnie przyznajemy, że nasz Primus wypada naprawdę świetnie!  Poznałyśmy bardzo ciekawe metody prowadzenia lekcji, na których uczeń się nie nudzi, jest cały czas aktywny, a poprzez zadania stawiane przed nim uczy się zarówno języka, jak i omawianego zagadnienia.

 

Adam Krupa - nauczyciel informatyki

Kurs był świetnie przygotowany merytorycznie, prowadzący  w konkretnych ćwiczeniach przedstawiał metody, które nauczyciele pracujący z wykorzystaniem CLIL mogą stosować. Kurs obfitował w materiały metodyczne wskazujące jak przygotowywać lekcję metodą CLIL, żeby uczniowie mogli z niej jak najwięcej skorzystać. Były to tzw. checklisty poziomu komplikacji języka, pytań otwartych i zamkniętych, celów zajęć, realizacji celu kształtowania umiejętności poznawczych.

 

Anna Wyrzykowska, Maria Wieczorkiewicz - nauczycielki języka hiszpańskiego

Na zajęciach poświęconych kulturze hiszpańskiej w bardzo ciekawy sposób zaprezentowane zostały wybrane elementy kultury wysokiej i popularnej oraz sposoby wprowadzania ich na zajęciach w szkole.  Miałyśmy także możliwość obserwować przebieg egzaminów DELE- certyfikatu potwierdzającego znajomość języka hiszpańskiego- zarówno pisemnych, jak i ustnych. Było to niezwykłe doświadczenie, które pozwoli nam jeszcze lepiej przygotowywać naszych uczniów do tychże egzaminów.

 

Jayne Freeman-Zolotenki - nauczycielka języka angielskiego i literatury

The course really did deliver. Quality teaching by experienced, professional teachers who perfectly tune into what secondary-school teachers require and want from such a course. It will not only be of significant benefit to my literature classes but also to my general English classes at Primus.  As a teacher, I feel inspired to put into practice what I have learned and hopefully I will be able to motivate my students and make the subject of English literature even more interesting for them.

 

Agata Świętochowska - nauczycielka języka niemieckiego

Pobyt w Berlinie zainspirował mnie do zorganizowania w naszym gimnazjum nowego koła zainteresowań, w ramach którego uczniowie sami opracują swój wymarzony plan wycieczki do tego miasta. Jeśli uda im się wszystko zorganizować, już w grudniu wyruszymy wspólnie do Berlina.


X. Podsumowanie (PDF)


XI. Rezultaty projektu (PDF)