Spis treści

 

ERASMUS+ 2023-2027

Uważna szkoła: Języki, umiejętności XXI wieku oraz dobrostan

Cele projektu:

  • podniesienie jakości nauczania przedmiotów nauczanych dwujęzycznie w klasach 0-8
  • podniesienie kwalifikacji nauczycieli/ek oraz ich umiejętności z uwzględnieniem kompetencji językowych, metodycznych oraz TIK
  • podniesienie kompetencji XXI wieku u uczennic, uczniów i nauczycieli/ek ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności miękkich (soft skills)
  • wzmocnienie samooceny i podniesienie jakości życia uczennic, uczniów i nauczycieli/ek

Potrzeby i wyzwania:

  • kontynuacja dwujęzyczności
  • rozwój tutoringu
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
  • dbanie o dobrostan społeczności szkolnej
  • wprowadzenie elementów mindfulness oraz technik relaksacyjnych
  • indywidualizacja nauczania zarówno dla uczennic i uczniów zdolnych, jak i z dysfunkcjami
  • rozwój kompetencji kluczowych, takich jak krytyczne myślenie, kreatywność, współpraca i praca w grupie
  • stabilny zespół nauczycieli/ek posiadających kwalifikacje do nauczania dwujęzycznego
  • znajomość najnowszych trendów w nauczaniu TIK
  • Szczęśliwy nauczyciel/ka to szczęśliwy uczeń/uczennica

 

Współpraca międzynarodowa nauczycieli w ramach programu Erasmus+

Adam Krupa – Dublin, Irlandia
Pan Adam Krupa uczestniczył w kursie „English Language Course (Advanced Level) and Mindfulness for Teachers: A Hands-on Approach”. Podczas intensywnych dwóch tygodni w Dublinie doskonalił umiejętności językowe oraz uczył się technik mindfulness, które pomagają redukować stres. Pan Krupa poprawił swoje umiejętności komunikacyjne, nawiązał międzynarodowe kontakty oraz wzbogacił swoje horyzonty kulturowe. W przyszłości planuje wprowadzenie kolejnych technik CLIL i mindfulness do swoich zajęć.

 


Marcin Czech – Walencja, Hiszpania
Nauczyciel wychowania fizycznego, Marcin Czech, wzbogacił swój warsztat na kursie „Teaching Physical Education in Kindergartens and Primary Schools” w Walencji. Poza zdobywaniem wiedzy z zakresu metodyki nauczania, uczestniczył w turystycznych atrakcjach, które wzbogaciły jego doświadczenia i inspiracje do pracy z uczniami. Kurs utwierdził Pana Marcina w przekonaniu, że umysły i ciała dzieci potrzebują ruchu, aby prawidłowo funkcjonować, a ruch przynosi im radość! Nowo poznane ćwiczenia i aktywności, zarówno w pomieszczeniach jak i na świeżym powietrzu, które Pan Marcin wprowadzi na zajęciach wychowania fizycznego sprawią, że uczniowie również przekonają się do korzyści płynących z ruchu.

 


Iwona Gralewska i Agnieszka Zubrycka – Florencja, Włochy
Uczestniczki kursu „Stress Management and Recognition: Key Strategies for Teachers and Yoga and Meditation for Educators” zdobyły umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz doskonaliły kompetencje językowe, pracując w międzynarodowym środowisku. Nauczycielki zdobyły lepsze zrozumienie stresu w środowisku edukacyjnym oraz praktyczne narzędzia radzenia sobie z nim, takie jak techniki relaksacyjne, ćwiczenia uważności, medytacja, a także wpływ stresu na proces nauczania. Najważniejszym elementem szkolenia była nauka strategii radzenia sobie ze stresem oraz rozwijanie uważności. W celu upowszechnienia zdobytej wiedzy planowane są warsztaty dla nauczycieli, wprowadzenie technik relaksacyjnych w lekcjach wychowania fizycznego, organizacja zajęć pozalekcyjnych z jogi oraz udział w organizacji dnia języków obcych w szkole.


Katarzyna Lewandowska i Anna Zbytniewska – Vichy, Francja
Katarzyna Lewandowska i Anna Zbytniewska uczestniczyły w dwóch warsztatach ‘Apports des neurosciences en didactique du FLE (wkład neurobiologii w nauczanie) oraz ‘Proposer des projets pour motiver les adolescents’ (projekty młodzieżowe). Pierwsze szkolenie umożliwiło im poznanie mechanizmów działania mózgu w kontekście nauki. Warsztaty skupiły się na wpływie neurobiologii na nauczanie języków obcych, zwłaszcza francuskiego (FLE). Uczestniczki zapoznały się z najnowszymi odkryciami w zakresie funkcjonowania mózgu i procesu uczenia się, w tym teorią inteligencji wielorakich oraz strategiami pamięci. Omówiono znaczenie motywacji oraz strategie na poprawę koncentracji i radzenie sobie z rozproszeniami. Drugie warsztaty dotyczyły projektów, które mają zainteresować młodzież. Uczestnicy poznali metody wdrażania projektów w klasie oraz cele uczenia się przez projekty. Ważnym elementem szkolenia było opracowanie projektów dostosowanych do potrzeb uczniów. Panie planują wprowadzenie pracy metodą projektów oraz mnemotechnik w swoich lekcjach.

 


Lidia Bodaszewska i Małgorzata Potrząsaj – Trapani, Włochy
Nauczycielki Lidia Bodaszewska i Małgorzata Potrząsaj uczestniczyły w kursie „A Happy Lesson: Valuable Tips to Create a Joyful Classroom”, gdzie poznawały metody tworzenia radosnej atmosfery w klasie. W trakcie kursu nauczycielki poznały różnorodne gry i zabawy integracyjne. Uczestniczki zdobyły również praktyczne umiejętności dotyczące wprowadzania pozytywnego nastawienia w klasie oraz ustalania efektywnych rutyn. Zgłębiały tajniki kluczowych umiejętności, takich jak krytyczne myślenie, kreatywność, współpraca i komunikacja, co pozwoliło im na lepsze przygotowanie się do pracy w klasie. Na zakończenie kursu nauczycielki otrzymały zestaw narzędzi, które umożliwią im przekształcenie tradycyjnych planów lekcji w „radosne plany lekcji”. Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom będą mogły stworzyć bardziej angażujące i przyjemne środowisko nauczania, co wpłynie na lepsze wyniki uczniów i pozytywną atmosferę w klasie.

 


Anna Jedlikowska – Rzym, Włochy
Anna Jedlikowska wzięła udział w warsztatach „Stress Relief and Wellbeing Strategies for Teachers” organizowanych przez Europass Teacher Academy. Spotkała się z nauczycielami z różnych krajów, co umożliwiło wymianę doświadczeń i zdobycie nowych umiejętności w zakresie redukcji stresu. Kurs obejmował poznanie skutecznych strategii zarządzania stresem i w walce z wypaleniem zawodowym. Uczestnicy poznali przyczyny stresu i  techniki wzmacniania organizmu poprzez poprawę jakości snu, zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną. Nauczyciele zgłębili również tematy uważności i odporności emocjonalnej, ucząc się technik mindfulness.