ERASMUS+ 2023-2027
Uważna szkoła: Języki, umiejętności XXI wieku oraz dobrostan
Cele projektu:
- podniesienie jakości nauczania przedmiotów nauczanych dwujęzycznie w klasach 0-8
- podniesienie kwalifikacji nauczycieli/ek oraz ich umiejętności z uwzględnieniem kompetencji językowych, metodycznych oraz TIK
- podniesienie kompetencji XXI wieku u uczennic, uczniów i nauczycieli/ek ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności miękkich (soft skills)
- wzmocnienie samooceny i podniesienie jakości życia uczennic, uczniów i nauczycieli/ek
Potrzeby i wyzwania:
- kontynuacja dwujęzyczności
- rozwój tutoringu
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
- dbanie o dobrostan społeczności szkolnej
- wprowadzenie elementów mindfulness oraz technik relaksacyjnych
- indywidualizacja nauczania zarówno dla uczennic i uczniów zdolnych, jak i z dysfunkcjami
- rozwój kompetencji kluczowych, takich jak krytyczne myślenie, kreatywność, współpraca i praca w grupie
- stabilny zespół nauczycieli/ek posiadających kwalifikacje do nauczania dwujęzycznego
- znajomość najnowszych trendów w nauczaniu TIK
- Szczęśliwy nauczyciel/ka to szczęśliwy uczeń/uczennica
Współpraca międzynarodowa nauczycieli w ramach programu Erasmus+
Adam Krupa – Dublin, Irlandia
Pan Adam Krupa uczestniczył w kursie „English Language Course (Advanced Level) and Mindfulness for Teachers: A Hands-on Approach”. Podczas intensywnych dwóch tygodni w Dublinie doskonalił umiejętności językowe oraz uczył się technik mindfulness, które pomagają redukować stres. Pan Krupa poprawił swoje umiejętności komunikacyjne, nawiązał międzynarodowe kontakty oraz wzbogacił swoje horyzonty kulturowe. W przyszłości planuje wprowadzenie kolejnych technik CLIL i mindfulness do swoich zajęć.
Marcin Czech – Walencja, Hiszpania
Nauczyciel wychowania fizycznego, Marcin Czech, wzbogacił swój warsztat na kursie „Teaching Physical Education in Kindergartens and Primary Schools” w Walencji. Poza zdobywaniem wiedzy z zakresu metodyki nauczania, uczestniczył w turystycznych atrakcjach, które wzbogaciły jego doświadczenia i inspiracje do pracy z uczniami. Kurs utwierdził Pana Marcina w przekonaniu, że umysły i ciała dzieci potrzebują ruchu, aby prawidłowo funkcjonować, a ruch przynosi im radość! Nowo poznane ćwiczenia i aktywności, zarówno w pomieszczeniach jak i na świeżym powietrzu, które Pan Marcin wprowadzi na zajęciach wychowania fizycznego sprawią, że uczniowie również przekonają się do korzyści płynących z ruchu.
Iwona Gralewska i Agnieszka Zubrycka – Florencja, Włochy
Uczestniczki kursu „Stress Management and Recognition: Key Strategies for Teachers and Yoga and Meditation for Educators” zdobyły umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz doskonaliły kompetencje językowe, pracując w międzynarodowym środowisku. Nauczycielki zdobyły lepsze zrozumienie stresu w środowisku edukacyjnym oraz praktyczne narzędzia radzenia sobie z nim, takie jak techniki relaksacyjne, ćwiczenia uważności, medytacja, a także wpływ stresu na proces nauczania. Najważniejszym elementem szkolenia była nauka strategii radzenia sobie ze stresem oraz rozwijanie uważności. W celu upowszechnienia zdobytej wiedzy planowane są warsztaty dla nauczycieli, wprowadzenie technik relaksacyjnych w lekcjach wychowania fizycznego, organizacja zajęć pozalekcyjnych z jogi oraz udział w organizacji dnia języków obcych w szkole.
Katarzyna Lewandowska i Anna Zbytniewska – Vichy, Francja
Katarzyna Lewandowska i Anna Zbytniewska uczestniczyły w dwóch warsztatach ‘Apports des neurosciences en didactique du FLE (wkład neurobiologii w nauczanie) oraz ‘Proposer des projets pour motiver les adolescents’ (projekty młodzieżowe). Pierwsze szkolenie umożliwiło im poznanie mechanizmów działania mózgu w kontekście nauki. Warsztaty skupiły się na wpływie neurobiologii na nauczanie języków obcych, zwłaszcza francuskiego (FLE). Uczestniczki zapoznały się z najnowszymi odkryciami w zakresie funkcjonowania mózgu i procesu uczenia się, w tym teorią inteligencji wielorakich oraz strategiami pamięci. Omówiono znaczenie motywacji oraz strategie na poprawę koncentracji i radzenie sobie z rozproszeniami. Drugie warsztaty dotyczyły projektów, które mają zainteresować młodzież. Uczestnicy poznali metody wdrażania projektów w klasie oraz cele uczenia się przez projekty. Ważnym elementem szkolenia było opracowanie projektów dostosowanych do potrzeb uczniów. Panie planują wprowadzenie pracy metodą projektów oraz mnemotechnik w swoich lekcjach.
Lidia Bodaszewska i Małgorzata Potrząsaj – Trapani, Włochy
Nauczycielki Lidia Bodaszewska i Małgorzata Potrząsaj uczestniczyły w kursie „A Happy Lesson: Valuable Tips to Create a Joyful Classroom”, gdzie poznawały metody tworzenia radosnej atmosfery w klasie. W trakcie kursu nauczycielki poznały różnorodne gry i zabawy integracyjne. Uczestniczki zdobyły również praktyczne umiejętności dotyczące wprowadzania pozytywnego nastawienia w klasie oraz ustalania efektywnych rutyn. Zgłębiały tajniki kluczowych umiejętności, takich jak krytyczne myślenie, kreatywność, współpraca i komunikacja, co pozwoliło im na lepsze przygotowanie się do pracy w klasie. Na zakończenie kursu nauczycielki otrzymały zestaw narzędzi, które umożliwią im przekształcenie tradycyjnych planów lekcji w „radosne plany lekcji”. Dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom będą mogły stworzyć bardziej angażujące i przyjemne środowisko nauczania, co wpłynie na lepsze wyniki uczniów i pozytywną atmosferę w klasie.
Anna Jedlikowska – Rzym, Włochy
Anna Jedlikowska wzięła udział w warsztatach „Stress Relief and Wellbeing Strategies for Teachers” organizowanych przez Europass Teacher Academy. Spotkała się z nauczycielami z różnych krajów, co umożliwiło wymianę doświadczeń i zdobycie nowych umiejętności w zakresie redukcji stresu. Kurs obejmował poznanie skutecznych strategii zarządzania stresem i w walce z wypaleniem zawodowym. Uczestnicy poznali przyczyny stresu i techniki wzmacniania organizmu poprzez poprawę jakości snu, zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną. Nauczyciele zgłębili również tematy uważności i odporności emocjonalnej, ucząc się technik mindfulness.
ERASMUS - POWER / 2019-2022
Tytuł projektu: Podróż w XXI wiek (21 mobilności)
Adresaci: kadra nauczycielska
Czas trwania: październik 2019 r. – wrzesień 2022 r.
Cele:
- rozwój dwujęzyczności oraz rozwój umiejętności XXI wieku u uczniów poprzez szersze zastosowanie metodologii CLIL
- wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności indywidualizacji pracy z uczniem tak, aby zapewnić optymalne warunki rozwoju wszystkim uczniom
- podniesienie umiejętności językowych nauczycieli, które są niezbędne w szkole realizującej program dwujęzyczności oraz stawiającej na współpracę międzynarodową
- nawiązanie współpracy i kontakty z pedagogami ze szkół europejskich
Osoby uczestniczące:
Lidia Bodaszewska, Edyta Bogucka, Marcin Czech, Rafał Filipski, Iwona Gralewska, Sylwia Grzybowska, Anna Jedlikowska, Anna Krześniak, Eliza Kulewicz-Gadowska, Milena Mikielewicz, Agnieszka Nowakowska, Mariola Ozimek, Justyna Pałyska, Małgorzata Potrząsaj, Kinga Szymańska-Czech, Zofia Safian, Katarzyna Szewczyk, Barbara Szpakowska, Agata Świętochowska, Anna Wyrzykowska, Agnieszka Zubrycka
Kursy:
- CLIL w edukacji wczesnoszkolnej
- CLIL dla nauczycieli szkoły podstawowej kl. 4-8
- metodyczno-pedagogiczne
- General English
ERASMUS - POWER / 2016 - 2018
Cel: rozwój szkół, podniesienie jakości nauczania i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej.
Charakterystyka:
- projekt nr 1, NSP nr 47: TIK i nauczanie dwujęzyczne drogą do budowania nowoczesnej szkoły
- projekt nr 2, NG nr 9: specjalistyczne kursy metodyczne dla rozwoju nauczania dwujęzycznego
Realizacja
I. Kursy dla kadry NSP
- CLIL w edukacji wczesnoszkolnej (Gloucester, Anglia), 3 osoby
- CLIL dla nauczycieli szkoły podstawowej kl. 4-6 (Cambridge, Norwich, Porthsmouth, Anglia), 3 osoby
-
Technologie Informacyjno-Komunikacyjne + Nauczanie metodą projektu (Florencja, Włochy), 9 osób
II. Nauczycielki NSP, które uczestniczyły w projekcie:
Lidia Bodaszewska, Edyta Bogucka, Anna Jedlikowska, Joanna Kaśnikowska, Katarzyna Król, Anna Krześniak, Agnieszka Kwiatkowska, Kinga Lenart, Weronika Laskowska, Marzena Leśniewska, Agnieszka Nowakowska, Mariola Ozimek, Sylwia Rosa, Hanna Rychter, Natalia Wandzel.
III. Kursy dla kadry NG
- CLIL dla nauczycieli szkoły średniej (kl. od 11 roku życia), (Brighton, Anglia), 4 osoby
- Kursy kulturoznawczo-metodyczne (Cardiff, Walia; Dublin, Irlandia; Norwich, Anglia; Dumfernline, Szkocja; Tarragona, Hiszpania; Vichy, Francja; Berlin, Niemcy) – 10 osób
-
Kurs języka angielskiego General English (Londyn, Anglia) - 1 osoba
IV. Nauczyciele/ki NG, którzy uczestniczyli w projekcie:
Krzysztof Adamowicz, Anna Drzażdżewska, Jayne Freeman - Zolotenki, Adam Krupa, Małgorzata Kułak - Osłowska, Katarzyna Lewandowska, Ewelina Nowak, Justyna Opalińska, Magdalena Szczygieł, Joanna Szwedzińska, Agata Świętochowska, Jacek Trojanowski, Maria Wieczorkiewicz, Anna Wyrzykowska, Anna Zbytniewska.
V. Wrażenia osób uczestniczących
- CLIL w edukacji wczesnoszkolnej (pobierz PDF)
- CLIL Szkoła Podstawowa (pobierz PDF)
- TIK Florencja (pobierz PDF)
- CLIL Brghton (pobierz PDF)
-
Kursy kulturoznawczo - metodyczne (pobierz PDF)
VI. Inspiracje/programy
VII. Galeria:
- wyjazdy - album
- konferencja - album
- lekcje i projekty kultoroznawcze - zobacz
- lekcje CLIL-owe w edukacji wczesnoszkolnej - zobacz
Agnieszka Nowakowska, Katarzyna Król, Mariola Ozimek - nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej
Bezcennym doświadczeniem były wizyty w okolicznych szkołach i obserwacja prowadzonych w nich lekcji. Zyskałyśmy szeroką gamę nowych pomysłów, umiejętności oraz materiałów do nauczania dzieci bazując na ich znajomości języka angielskiego.
Udział w projekcie był dla nas inspiracją, szansą i możliwością rozwijania umiejętności i doskonalenia warsztatu naszej pracy. Wróciłyśmy z wieloma pomysłami, które mamy nadzieję wykorzystać w codziennej pracy, aby nasze lekcje były jeszcze ciekawsze i atrakcyjniejsze dla naszych uczniów.
Anna Zbytniewska, Katarzyna Lewandowska - nauczycielki języka francuskiego
Dwa tygodnie pobytu we Francji to bezcenny czas dla nauczyciela języka francuskiego, w zasadzie konieczność zawodowa- odświeżenie znajomości „żywego”, codziennego języka, zanurzenie w kulturze i zwykłym codziennym życiu kraju, którego języka z całym bogactwem kulturowym uczy.
Magdalena Szczygieł - nauczycielka fizyki
Bardzo chciałam poczuć się jak uczeń, ponieważ tylko w ten sposób mogłam zrozumieć co dzieje się po drugiej stronie … Na wiele aspektów swojej pracy spojrzałam „ świeżym okiem”, stałam się także bardziej otwarta na interdyscyplinarne podejście do nauczania.
Z perspektywy, myślę, że był to bardzo owocny czas, pełen przemyśleń i refleksji.
Praca zgodnie z metodą CLIL jest wyzwaniem, wymaga poznania i przygotowania, jednakże wyzwala kreatywność i nieszablonowość, a tacy pragniemy się czuć i … być tak postrzegani …
Ewelina Nowak - nauczycielka języka angielskiego
Wróciłam z mnóstwem ciekawych materiałów, praktycznie gotowych do zastosowania w pracy z uczniem. Z ciekawymi pomysłami na to jak urozmaicić zajęcia, jak uczyć o kulturze Wielkiej Brytanii, by było to interesujące dla uczniów.”
„Poza ściśle kulturoznawczymi zagadnieniami mówiliśmy również o języku, żywym, ciągle zmieniającym się, o idiomach, zapożyczeniach, powiedzeniach, tworzeniu słów, o tym co już zostało zamienione przez nowe lub zupełnie zniknęło ze słownika.
Justyna Opalińska - nauczycielka języka angielskiego
Udział w kursie był dla mnie wspaniałym doświadczeniem, zarówno pod względem językowym jak i metodycznym. Przede wszystkim miałam okazję w 100% "zanurzyć" się w języku angielskim i nawiązać nowe, międzynarodowe znajomości. Zyskałam nowe umiejętności i pomysły jak korzystać z technologii cyfrowych w nauczaniu języka angielskiego. Bardzo dużo dowiedziałam się o kulturze Walii, jej literaturze, historii, sytuacji ekonomicznej, tożsamości narodowej oraz życiu codziennym. Przywiozłam materiały pomocne w nauczaniu języka w oparciu o zagadnienia kulturowe tego anglojęzycznego regionu, co bardzo mi się przyda w prowadzeniu mojego autorskiego przedmiotu "Wiedza o krajach anglojęzycznych.
Małgorzata Kułak-Osłowska - nauczycielka matematyki
Przed wyjazdem miałam mnóstwo wątpliwości: czy dam radę, czy mój angielski jest wystarczający, czy wybrany kurs jest dla mnie odpowiedni. Wszystkie obawy okazały się nieuzasadnione. Okazało się, że szkoła jest świetnie zorganizowana, dba o każdy aspekt funkcjonowania swoich kursantów, oferuje wsparcie. Mam nowych znajomych, mnóstwo wrażeń, nowe umiejętności zawodowe i językowe. Pobyt w Brighton i udział w szkoleniu uważam za wspaniałe doświadczenie zawodowe i osobiste.
Joanna Szwedzińska - nauczycielka języka angielskiego
Na kursie poznałam wielu doświadczonych nauczycieli pracujących w różnych krajach i szkołach. Największym zaskoczeniem kursu była dla mnie wymiana doświadczeń z nauczycielami szwedzkimi, którzy pracują zupełnie innymi metodami pracy i w innych realiach niż nauczyciele z Polski, Czech, Rumunii czy Chorwacji. W Szwecji ciągła styczność z oryginalnym językiem w telewizji a także obowiązek nauczania angielskiego od najmłodszych lat sprawiają, że poziom znajomości angielskiego jest bardzo wysoki.
Anna Krześniak - nauczycielka historii
W trakcie kursu w Cambridge zdobywałam wiedzę właśnie poprzez drugi język. Wzbogaciłam tym samym nie tylko swoje przygotowanie metodyczne jako nauczyciel, ale i poprawiłam swoje umiejętności komunikacyjne. Bezcenne były tu spotkania z innymi nauczycielami, z którymi dzieliliśmy się doświadczeniami i wiedzą o różnych systemach edukacyjnych. Przede wszystkim jednak zarażaliśmy się pasją dla edukacji.
Sylwia Rosa - nauczycielka matematyki
Nauczyłam się wielu nowych rzeczy oraz otrzymałam mnóstwo materiałów związanych ze specyfiką nauczania matematyki. My – nauczyciele, zostaliśmy postawieni w roli uczniów i mogliśmy sami przekonać się na czym polegają te aktywności a później omówić ich zalety lub wady z punktu widzenia nauczyciela. Myślę, że doświadczenia i metody poznane w trakcie kursu pomogą mi w pracy z uczniami nie tylko na lekcjach dwujęzycznych i sprawią, że moje lekcje będą jeszcze bardziej atrakcyjne dla uczniów.
Agnieszka Kwiatkowska, Weronika Laskowska - nauczycielki języka angielskiego
Każdego dnia poznawałyśmy kilka programów. Zdecydowana większość z nich była dla nas nowością. I bardzo dobrze! Po to tam pojechałyśmy, aby poznać nowe programy i aplikacje. Coś, co śmiało możemy wykorzystać w szkole - nauczyć naszych uczniów lub przygotować wspaniałe zajęcia w oparciu o nowy program. Śmiało możemy powiedzieć, że na każdy nauczony program wymyśliłyśmy zastosowanie w szkole. To będzie niewątpliwa wartość dodana do naszych zajęć!”
Kursy realizowane w ramach zagranicznych mobilności są doskonałą – trudną do przecenienia – formą podnoszenia kwalifikacji oraz kompetencji zawodowych nauczycieli. Ciekawe, innowacyjne metody nauczania podczas licznych kontaktów z uczestnikami kursów z wielu, często „egzotycznych” dla Europejczyka krajów, w sposób znaczący wpłynęły na podniesienie naszych kompetencji zawodowych, stały się dla nas inspiracją do weryfikacji dotychczasowych poglądów, zachowań oraz metod nauczania.
Lidia Bodaszewska, Edyta Bogucka
Te kursy były też świetną okazją do wymiany doświadczeń z nauczycielami z innych krajów. Poznałyśmy wspaniałych nauczycieli z Bułgarii, Hiszpanii, Niemiec i Węgier. Dowiedziałyśmy się, jak w innych szkołach wykorzystywane są w czasie zajęć nowoczesne technologie, ocenianie kształtujące i zgodnie przyznajemy, że nasz Primus wypada naprawdę świetnie! Poznałyśmy bardzo ciekawe metody prowadzenia lekcji, na których uczeń się nie nudzi, jest cały czas aktywny, a poprzez zadania stawiane przed nim uczy się zarówno języka, jak i omawianego zagadnienia.
Adam Krupa - nauczyciel informatyki
Kurs był świetnie przygotowany merytorycznie, prowadzący w konkretnych ćwiczeniach przedstawiał metody, które nauczyciele pracujący z wykorzystaniem CLIL mogą stosować. Kurs obfitował w materiały metodyczne wskazujące jak przygotowywać lekcję metodą CLIL, żeby uczniowie mogli z niej jak najwięcej skorzystać. Były to tzw. checklisty poziomu komplikacji języka, pytań otwartych i zamkniętych, celów zajęć, realizacji celu kształtowania umiejętności poznawczych.
Anna Wyrzykowska, Maria Wieczorkiewicz - nauczycielki języka hiszpańskiego
Na zajęciach poświęconych kulturze hiszpańskiej w bardzo ciekawy sposób zaprezentowane zostały wybrane elementy kultury wysokiej i popularnej oraz sposoby wprowadzania ich na zajęciach w szkole. Miałyśmy także możliwość obserwować przebieg egzaminów DELE- certyfikatu potwierdzającego znajomość języka hiszpańskiego- zarówno pisemnych, jak i ustnych. Było to niezwykłe doświadczenie, które pozwoli nam jeszcze lepiej przygotowywać naszych uczniów do tychże egzaminów.
Jayne Freeman-Zolotenki - nauczycielka języka angielskiego i literatury
The course really did deliver. Quality teaching by experienced, professional teachers who perfectly tune into what secondary-school teachers require and want from such a course. It will not only be of significant benefit to my literature classes but also to my general English classes at Primus. As a teacher, I feel inspired to put into practice what I have learned and hopefully I will be able to motivate my students and make the subject of English literature even more interesting for them.
Agata Świętochowska - nauczycielka języka niemieckiego
Pobyt w Berlinie zainspirował mnie do zorganizowania w naszym gimnazjum nowego koła zainteresowań, w ramach którego uczniowie sami opracują swój wymarzony plan wycieczki do tego miasta. Jeśli uda im się wszystko zorganizować, już w grudniu wyruszymy wspólnie do Berlina.
X. Podsumowanie (PDF)
XI. Rezultaty projektu (PDF)