PAWILON PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNY

    

W trosce o wszechstronny rozwój naszych uczniów oraz z głęboką świadomością, jak istotną rolę odgrywa wsparcie psychologiczne i pedagogiczne w procesie edukacyjnym, Fundacja Primus stoi u progu ważnej inwestycji - rozbudowy i nadbudowy budynku szkoły. W nowej części planowane są, m.in. specjalistyczne sale zajęć dla uczniów oraz gabinety z przeznaczeniem dla pracujących w szkole członków zespołu psychologiczno-pedagogicznego.

Wszyscy wiemy, jak ważne jest obecnie wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży. W czasach, gdy wiele młodych osób zmaga się z problemami związanymi z izolacją społeczną, stresem szkolnym oraz nadmiernym korzystaniem z Internetu, dostęp do profesjonalnej pomocy psychologicznej staje się niezbędny. Chcemy zapewnić naszym uczniom warunki, w których będą mogli rozwijać się intelektualnie i emocjonalnie w atmosferze wsparcia i zrozumienia, a osobom, które w trudnych chwilach i sytuacjach tego wsparcia udzielają – miejsce do rzetelnego i pełnego empatii wykonywania swojej pracy. Nasze nowe pomieszczenia stworzą ku temu odpowiednią przestrzeń.

Pragniemy podkreślić, że zarówno w sferze finansowej, jak i organizacyjnej, jesteśmy przygotowani na realizację tego projektu, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa i ciągłości pracy szkoły.

 

Strefa Q&A:

1. Projekt
Dobudowana część będzie miała 2. kondygnacje: parter oraz jedno piętro. Całość to około 150 m2 powierzchni użytkowej, w tym 2 gabinety i 3 sale do pracy z uczniami. Usytuowaniem wypełniała będzie przestrzeń narożną między halą sportową a łącznikiem do hali. Zaprojektowane są 2 niezależne wejścia:  jedno zapewniające pełną i swobodną komunikację wewnątrz szkoły oraz drugie – zapewniające nieskrępowany dostęp z zewnątrz. Nowy pawilon nie będzie ingerował w obszar boiska szkolnego, bieżni ze skocznią czy siłowni zewnętrznej.

2. Przeznaczenie/sposób wykorzystania
Całość nowowybudowanej części to przede wszystkim przestrzeń dla uczniów szkół Fundacji Primus. To miejsce na dodatkowe gabinety z przeznaczeniem dla pracującego w szkole 11. osobowego zespołu pedagogów, psychologów, psychologów specjalnych, reedukatorów oraz nauczycieli współorganizujących proces nauczania. Znajdą się tam również sale i pomieszczenia do spotkań z uczniami, nauczycielami i rodzicami, by w empatycznej atmosferze i komfortowej przestrzeni otrzymać profesjonalne wsparcie.

3. Etap inwestycji
22 lutego 2024 roku, po 1,5 rocznym postępowaniu, Fundacja uzyskała pozwolenie na budowę. Obecnie poszukujemy wykonawcy, który podejmie się niewielkiej, ale wymagającej budowy.

4. Środki finansowe na realizację projektu
Fundacja dysponuje zasobami finansowymi, które pozwolą na sprawną realizację inwestycji bez uszczerbku dla innych obszarów działalności placówki. 

5. Bezpieczeństwo procesu nauczania
Wybrany wykonawca będzie miał obowiązek zagwarantowania realizacji projektu zgodnie z najwyższymi standardami. Proces budowy zostanie zorganizowany w taki sposób, aby w żaden sposób nie zakłócać bieżącej pracy szkoły. Przewidujemy, że główne prace budowlane będą prowadzone poza godzinami lekcyjnymi, a także w okresach przerw od zajęć lekcyjnych (wakacje), co zminimalizuje wpływ na zajęcia dydaktyczne. Partnerzy budowlani zobowiązani będą do przestrzegania najwyższych standardów bezpieczeństwa na terenie budowy, aby zarówno uczniowie, jak i pracownicy szkoły, mogli czuć się w pełni bezpieczni podczas trwania prac.

6. Zachowanie ciągłości lekcji
Jednym z priorytetów przy realizacji tego projektu jest zapewnienie, że żadne z dotychczasowych zajęć lekcyjnych nie ucierpią. Plan budowy zostanie opracowany w ścisłej współpracy z kierownictwem szkoły, tak aby harmonogram lekcji pozostał nienaruszony.

7. Ekonomiczność i zrównoważony rozwój budynku
Projektowany budynek jest zgodny ze standardami i wymogami. Inwestycja ta jest nie tylko odpowiedzią na bieżące potrzeby, ale także krokiem w stronę nowoczesnej, ekologicznej infrastruktury edukacyjno-wychowawczej.

8. Dodatkowe źródła dochodu
Aby zminimalizować koszty eksploatacji nowych przestrzeni, planujemy wynajmowanie pomieszczeń po godzinach pracy szkoły, tak jak to się dzieje z halą sportową czy niektórymi salami. Nowe przestrzenie mogą służyć lokalnej społeczności oraz innym instytucjom jako miejsce usług, spotkań, szkoleń, warsztatów czy zajęć pozalekcyjnych. Dzięki temu nasza szkoła nie tylko zyska dodatkowe źródło dochodu, ale również będzie pełniła istotną funkcję społeczną, wspierając różnorodne inicjatywy na rzecz lokalnej społeczności.

Jestem w pełni przekonana o potrzebie tej inwestycji oraz jej korzyściach dla uczniów i pracowników. Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się stworzyć przestrzeń, która jeszcze lepiej odpowie na potrzeby naszych uczniów i zapewni im wszechstronny rozwój w bezpiecznym, wspierającym środowisku.

Gorąco zachęcam osoby, które posiadają doświadczenie w prowadzeniu procesów przetargowych oraz wykonawców, którzy byliby zainteresowani przystąpieniem do przetargu na realizację tego projektu, do kontaktu i włączenie się w proces realizacji tej inwestycji.

 


 

Bardzo współpracujący i zgrany zespół psychologiczno-pedagogiczny. Dodatkowo całe grono pedagogiczno-psychologiczne na wysokim poziomie. Niestety, mało miejsca na rozmowy z rodzicami. W większość dni ciężko znaleźć miejsce na komfortowe dla ucznia spotkanie.
Katarzyna Moskalewicz – pedagog specjalny – NSP

 
Dzieci nie czują się komfortowo, kiedy podczas rozmowy obecny jest dodatkowy specjalista (który w tym czasie pełni inne obowiązki zawodowe). 
Agnieszka Fedoczyńska-Kisiel – pedagog szkolny klas 4-8 
 

Fundamentalnym aspektem pracy psychologa jest nawiązanie relacji, a fakt, że nie mamy osobnego gabinetu, utrudnia zbudowanie relacji. Brak swobody dla dziecka podczas rozmowy. 
Milena Wiśniewska – psycholog klas 0-3 
 

Uważam, że Szkoły Fundacji Primus mają wiele zalet, jednak należy zwrócić uwagę na gabinet psychologiczno-pedagogiczny, w którym pracuje aż 8. specjalistów z różnych poziomów edukacyjnych. Młodzież licealna, jak każdy człowiek, potrzebuje przestrzeni do swobodnej rozmowy, dzielenia się swoimi przemyśleniami, emocjami i przeżyciami. Potrzebuje zauważenia, zrozumienia i swego rodzaju kameralności. Jako pedagog mam już swoje doświadczenie i zawsze niezwykle ważne były dla mnie warunki do (współ)pracy z młodym człowiekiem, w tym osobny gabinet, do którego młodzież może przychodzić i swobodnie omawiać różne sytuacje i trudności, bez poczucia skrępowania, że ktoś obok patrzy i się przysłuchuje. Dla mnie również ważny jest komfort pracy i przestrzeń do tego, aby móc wesprzeć w rozmowie jeden na jeden drugiego człowieka – Ucznia, Rodzica, Nauczyciela. Takie doświadczenia – z własnym gabinetem, również w warunkach szkolnych mam i muszę przyznać, że młodzież chętnie do niego przychodziła i rozmawiała. Marzy mi się taki gabinet również w Primusie. 
Mateusz Miernicki – pedagog specjalny – NLO